Ferry van Eeuwen
|
Marine Lightwheels of 'Lichtende Wielen' Inleiding Op 20 maart 2005 vond ik via onlangs via een Google-zoektocht tot mijn verrassing een web site waarin melding wordt gemaakt van een verschijnsel dat ik zelf ooit heb gezien en dat nooit meer uit mijn geheugen was verdwenen, zo bizar vond ik het toen. Ik heb er met niemand over gesproken omdat het moeilijk was uit te leggen en te geloven. Trouwens de eerste die wij aan boord het voorval vertelde maakte het meteen belachelijk, dus lieten we het maar zo. Het worden Marine Lightwheels of Submarine Lightwheels genoemd en blijken nu dus door meerdere zeelieden gezien te zijn onder andere in de Indische Oceaan en op een breedte van 19,5° Beschrijving Tijdens de waarneming van het verschijnsel voer ik op de Shelltanker 'Kermia' ergens in de Indische Oceaan. Ik heb van 1957 tot 1959 op dit schip twee jaar aan één stuk gevaren met alleen een enkele dokperiode van 10 dagen in Nederland. Vandaag de dag onbestaanbaar maar toen niet ongewoon. Veel collega's gingen voor drie jaar naar het Verre Oosten zonder ooit in deze periode met Nederlands verlof te komen, ten tijde van de VOC waren ze eerder terug in Nederland! Ik stond met de derde stuurman op de brug met de gebruikelijke mok koffie. Het was een prachtige heldere tropische nacht met een prachtige sterrenhemel. Er was weinig wind en er liep een geringe zeegang. De Shelltanker 'Kermia' bevindt zich hier in een kennelijk onbeladen toestand. Bijna ongemerkt kwamen er langzaam, maar toen steeds sneller, grote fosforescerende spaken omhoog uit de zee, althans zo leek het wel. Het vreemde was dat het schip het middelpunt van de spaken was en deze reikten in mijn herinnering tot aan de horizon. Langzaam draaiden de gekromde spaken met de klok mee rond het schip. De gekromde spaken van het Lichtende Wiel draaiden langzaam met de wijzers van de klok mee rond het schip. Wij zijn vanuit het stuurhuis eerst de stuurboordvleugel opgelopen en daarna naar de bakboordvleugel, maar het verschijnsel deed zich aan alle kanten even sterk voor. De grote symmetrie van het geheel viel ons direct op. Wij waren sprakeloos en wisten niet wat we ervan moesten denken, laat staan dat we een idee hadden wat de oorzaak zou kunnen zijn. Na een eeuwigheid, althans zo leek het, dimden de spaken en waren daarna weer even snel verdwenen als ze gekomen waren. Ik schat dat het verschijnsel ongeveer vijftien tot twintig minuten geduurd heeft. Nog iets dat vermeld moet worden is dat wij op geen enkel moment bang waren voor het toch wel bizarre tafereel, integendeel het gaf een zekere rust herinner ik me. Het leek wel of alle geluiden even verstomd waren. Verder viel het ons op dat de fluorescentie een veel kleinere intensiteit had dan de bonken fel oplichtend lichtgevend plankton die dikwijls door het boegwater gegenereerd werden en dan aan weerszijden van het schip voorbijdreven. Tot de 2e stuurman om middernacht opkwam om de wacht over te nemen hebben we over de oorzaak van het verschijnsel staan gissen. Zodra we hem over onze ervaringen vertelden was de lol er al gauw af. Hij zei, overigens zeer voorspelbaar, dat er door ons waarschijnlijk behoorlijk gezopen was gedurende diensttijd dus en daarmee was de discussie voor ons gesloten. Van ons plan om het KNMI een rapportje te sturen - wij waren Selected Ship en verzonden elke vier uur een weerrapport naar het KNMI - hebben toen maar afgezien. De ouwe zou misschien dezelfde reactie vertonen en daar hadden we geen trek in. Dat kon nog slechts voor je carrière zijn. Hoe verder? Omdat het internet geen uitsluitsel geeft over de oorzaak van het verschijnsel en ook het KNMI - zie hieronder - geen ideeën hierover heeft ga me daarom zelf bezighouden met de oplossing van dit raadsel. Voor alles is een verklaring tenslotte. Nu ik weet dat het verschijnsel ook door anderen is waargenomen wil ik ook het naadje van de kous weten. Ik ben begonnen met het internet te raadplegen en heb inmiddels contacten gelegd met een paar wetenschappelijke instituten die me wellicht verder kunnen brengen naar dit doel. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar ik ben een hardnekkig typetje..... Hieronder volgt een overzicht van de tot dusver ondernomen acties en een theorie van mij over dit fenomeen.
Dinoflagellates Dit type lichtgevend plankton speelt waarschijnlijk een hoofdrol in het zichtbaar maken van de akoestische golfpatronen. Tijd dus om deze bescheiden doch uiterst interessante diertjes eens aan een beknopt onderzoek te onderwerpen. De soort komt voor in alle oceanen, kustwateren, koraalrifgebieden, in zoet water, zowel stromend of in afgesloten zoetwater meren. Vooral in gebieden waar genoeg voedsel aanwezig is, zoals in tropische wateren, komen deze microscopische kleine ééncellige wezens in uitbundige hoeveelheden voor. Volgens botanici zijn de dinoflagellates planten en volgens zoölogen zijn het dieren. Ze bezitten kenmerken van beiden. Het is in ieder geval een antieke en zeer succesvolle soort, die zowel vrij zwemmend als in symbiose levend met koralen, sponsachtigen, mosselen, zeeanemonen en inktvissen voorkomen. De voortplanting is aseksueel en vindt plaats door tweedeling. Een intelligente oplossing die veel gedoe bespaart..... Dit plankton is door bepaalde interessante technieken in staat om veel grotere prooien te verorberen of leeg te zuigen. Ook de eigen soort is niet veilig voor deze schelmen. Behalve aan de eigen soort vallen ze te prooi aan allerlei kleine kreeftjes en vislarven. Er zijn bewapende en onbewapende soorten. Zij ontlenen hun energie aan het zonlicht dat ze overdag bereikt en zijn tot fotosynthese - een eigenschap van planten - in staat. Indien mechanisch aangestoten reageren ze alleen 's nachts met het afgeven van een helder blauw licht. Dit is op zich een wonderlijk verschijnsel maar voor diegenen die gevaren hebben is het eigenlijk doodnormaal. De krachtige boeggolf van een schip kan dit plankton tot afgifte van grote hoeveelheden fel blauw licht bewegen. Op zee zagen wij - de ene keer erger dan de andere - soms vrijwel continue grote brokken helder lichtgevend planton aan weerszijden van het schip in het door de boeggolf veroorzaakte zog voorbij drijven. Aan viertal verschijningsvormen van de dinoflagellates. Ze variëren zowel in vorm als afmeting (van 0.01 tot 2.0 mm). Een bijzonder kenmerk is de celstructuur die ze bedekt en dat ze daarmee onderscheidt van algensoorten. De cellen kunnen zowel bewapend met een soort plaatjes of onbewapend zijn. Het vermogen om licht te produceren is afhankelijk van de wisseling van dag en nacht. Dit mechanisme wordt geregeld door de inwerking van enzymen (luciferases) op bepaalde proteïnen (luciferins). Bij dit proces is verder nog zuurstof nodig. De dinoflagellates zullen alleen 's nachts, als het al een aantal uren donker is geweest, een fel blauw licht afgeven. Tegen de ochtend neemt het vermogen tot lichtemissie af, ook wanneer ze dan krachtig aangestoten worden. De cellen keren na lichtafgifte al snel tot hun ruststaat terug. De meeste cellen geven een flits van minder dan een seconde af, hoewel anderen wel van 1 tot 6 seconden kunnen 'gloeien'. Omdat naar mijn idee de Lichtende Wielen puur een kwestie van door scheepsgeluiden opgewekte trillingen in zeewater zijn is het wellicht tijd om het gedrag van geluidsgolven in zeewater wat nader te onderzoeken. De term die het gedrag het best omschrijft is Onderwater Akoestiek. Een pagina onder deze naam is te bereiken via de blauwe tekst in deze regel of via de knop linksboven. Op 7 mei 2005 verscheen er in het Parool een artikel over dit onderwerp. Ook in het NRC Handelsblad verscheen er op 27 mei 2005 een artikel over dit verschijnsel.
Deze pagina zal worden bijgewerkt naar gelang er meer informatie beschikbaar komt!
|